Facebook heeft kinderen en hun ouders jarenlang verleid om geld uit te geven aan spellen, blijkt uit documenten van een rechtszaak tegen het bedrijf.

Ontwikkelaars zouden door Facebook zijn aangespoord om geld buit te maken van kinderen die aankopen konden doen met een gekoppelde creditcard van hun ouders, schrijft Reveal na het inzien van 135 documenten van Facebook. De informatie dateert uit de periode tussen 2010 en 2014.

In de rechtszaak wordt aangehaald hoe kinderen via games als Angry Birds, PetVille en Ninja Saga werden verleid om geld uit te geven. Het bedrijf zou op deze manier hebben geprobeerd winsten te vergroten.

Facebook-werknemers wisten dat kinderen soms niet doorhadden dat zij geld uitgaven aan de spellen. Een team van medewerkers ontwikkelde een methode om onbedoelde uitgaven terug te dringen. Facebook wilde dat systeem niet implementeren.

Het bedrijf keurde aanvragen voor restitutie af. In een van de gevallen gaf een vijftienjarige in twee weken tijd 6.500 dollar (bijna 5.737 euro) uit aan Facebook-games. Intern noemde Facebook de kinderen 'whales'. Dat woord wordt in de wereld van casino's gebruikt voor mensen die veel geld uitgeven.

In een reactie laat Facebook weten in 2016 aanpassingen te hebben gemaakt aan de voorwaarden, waardoor geld terugvragen voor uitgaven van minderjarigen op Facebook gemakkelijker moet worden. "Facebook werkt samen met ouders en experts om families te helpen bij het gebruik van Facebook en het internet."

Facebook komt de laatste jaren veelvuldig in het nieuws vanwege verschillende schandalen. Het bedrijf zegt hard te werken om privacymisbruik en de verspreiding van nepnieuws tegen te gaan.