AMSTERDAM - Het internetbedrijf Newconomy heeft het eerste halfjaar afgesloten met een nettoverlies van 0,9 miljoen euro. Dit is flink minder dan de 22,9 miljoen verlies in de eerste helft van vorig jaar.

Het lagere verlies ging wel gepaard met een extreme daling van de omzet: van 453 miljoen euro in het eerste halfjaar 2001 naar 11 miljoen over dezelfde periode dit jaar. Dit komt onder meer door het faillissement van dochterbedrijf Pro Active en door verkoop van enkele belangen.

Newconomy is een verzameling aandelen in ICT-bedrijven. Het probeert te verdienen op de aan- en verkoop van deze belangen. In het tweede kwartaal werd echter verlies geleden op de verkoop van het belang in Smarthaven en op de afwaardering van Tie Holding.

Newconomy verwacht binnenkort een kleine winst op de verkoop van belangen in Lastminute.com en Apollo Invest. Inmiddels is een 50 procent belang gekocht in Elsevier Training, dat veel internetcursussen geeft.

Newconomy, ooit opgericht door internetdeskundige Maurice de Hond, verwacht in het tweede halfjaar flink minder kosten te maken. Daardoor gaat het bedrijf ervan uit over 2003 winst te maken, onvoorziene omstandigheden uitgezonderd.