Ruim een op de twintig Nederlandse huishoudens heeft geen traditioneel tv-abonnement meer. Nog eens 7 procent denkt erover om in de komende twee jaar zijn tv-abonnement op te zeggen.

Dat blijkt uit onderzoek van Telecompaper. Sinds begin vorig jaar neemt het aantal huishoudens zonder tv-abonnement steeds sneller toe.

Opvallend is volgens de onderzoekers dat twintigers al veel vaker geen traditioneel tv-abonnement hebben. Bij die leeftijdsgroep gaat het om ruim 10 procent van de huishoudens.

De neergang van het traditionele tv-abonnement hangt samen met de opkomst van streamingdiensten. Netflix en Videoland zijn daarvan de grootste. Ook het videoplatform YouTube snoept kijkers af. Desondanks blijft live tv de populairste manier om televisie te kijken. Dat is ook voor veel mensen de reden om hun tv-abonnement te behouden.

Van de diensten die via interactieve televisie worden aangeboden, is Programma Gemist de populairste. Ook het pauzeren van live tv en het opnemen van programma's doen het goed.