Veel klanten krijgen daarom binnenkort een rekening die tot 23 euro hoger kan zijn

DEN HAAG - Alle klanten van KPN moeten voortaan hun abonnementsgeld twee maanden vooruit betalen in plaats van achteraf. Veel bellers krijgen daarom binnenkort een rekening die tot 23 euro hoger kan zijn. De nieuwe regeling levert KPN eenmalig miljoen euro op, zei een woordvoerder donderdag.

Het telecombedrijf vindt het "logischer" dat de ongeveer 10 miljoen klanten van het vaste net het geld vooruit ophoesten. Een deel van de bellers betaalde alle abonnementskosten al vooraf. Sommigen gaven een maand vooruit, anderen betaalden achteraf. "Dat systeem was administratief erg ingewikkeld. Voor KPN is het makkelijker om iedereen vooraf te laten betalen", aldus de woordvoerder. De gebelde minuten worden nog wel achteraf in rekening gebracht.

Eind vorig jaar had KPN een schuld van ongeveer 15 miljard euro. Met de meevaller van 100 miljoen euro kan het bedrijf deze schuld sneller afbouwen. De woordvoerder noemt het echter een druppel op de gloeiende plaat. De meevaller speelde wel mee bij het besluit mensen vooraf te laten betalen, maar was niet doorslaggevend, aldus KPN.

Hengelo

Bellers in Hengelo (Overijssel) moeten als eerste in Nederland vooruitbetalen. De andere klanten van KPN krijgen zes weken voordat ze moeten betalen een schriftelijke waarschuwing voor de eenmalig hogere rekening. Het bedrijf denkt dat niet iedereen direct het geld op tafel zal kunnen leggen. Daarom zijn er volgens de woordvoerder soepele betalingsregelingen mogelijk, zoals gespreid betalen.

Consumentenbond

De Consumentenbond heeft geen bezwaar tegen de nieuwe regeling. KPN heeft volgens de organisatie de procedure netjes gebracht. "Op de website van KPN staat allerlei informatie. Bovendien stuurt het bedrijf een brief aan de klanten en gaat het coulant om met de betalingen", stelde een woordvoerster.