De parkeerapps Parkmobile en Park-line hebben op zaterdag 1 december het parkeren niet verwerkt. Ongeveer 50.000 mensen lopen het risico op een parkeerboete als zij op die dag hun auto hadden geparkeerd en deze parkeerapps hebben gebruikt.

Door een foutieve update van de apps leek het bij de controle alsof mensen niet voor het parkeren betaalden. Voor de gebruiker zelf leek de app te werken zoals normaal. 

Parkmobile zegt dinsdag dat de fout is teruggedraaid en dat alle transacties alsnog zijn verwerkt. Als mensen door de fout inderdaad een bekeuring hebben gekregen, kunnen ze bezwaar aantekenen bij de gemeente met een betaalbewijs van de app. Het bedrijf heeft de betrokken gemeenten op de hoogte gebracht.

Het betreft mensen die op zaterdag 1 december tussen 10.55 en 16.00 uur hebben geparkeerd in gemeenten die zijn aangesloten bij het Nationaal Parkeer Register. Dat zijn onder meer Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Almere. Parkmobile heeft alle gebruikers die mogelijk zijn gedupeerd per e-mail op de hoogte gebracht.

Het is niet bekend hoeveel gebruikers daadwerkelijk een parkeerboete hebben gekregen. Gebruikers van de parkeerapps schakelen de app in op het moment dat zij parkeren en weer uit als ze wegrijden.

Zo betaalt een gebruiker per minuut en hoeft die niet naar een parkeerautomaat te zoeken. Controleurs kunnen de parkeerstatus aan de hand van het kenteken bekijken.