Nederlanders besteden per maand 61 uur aan online bezigheden op hun smartphone. Dat was in 2016 nog zo'n veertig uur per maand, schrijft de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN), dat een onderzoek naar het internetgebruik van Nederlanders liet uitvoeren door onderzoeksbureau GfK.

Van de 61 uur per maand wordt 26 uur doorgebracht op Facebook en Google, blijkt uit het rapport Trends in internetgebruik 2018.

Maandelijks bezoeken gebruikers ongeveer drie uur apps en sites voor online winkelen. In vergelijking met 2016 is dat een uur meer. Daarbij zijn bol.com en AliExpress de meestgebruikte winkels.

Nederlanders brengen per bezoek gemiddeld twee tot drie minuten door op een website. Dat draagt volgens SIDN niet bij aan de stijging van online smartphonegebruik. "Die is bijna geheel toe te schrijven aan het gebruik van apps."

Stemassistenten worden nog nauwelijks gebruikt om online iets op te zoeken. Dat doet 3 procent van de vierduizend respondenten.

79 procent bewust offline

Bijna vier op de vijf Nederlanders (79 procent) zeggen hun telefoons weleens bewust offline te halen, bijvoorbeeld door ze uit te zetten. Volgens SIDN verwachten experts dat bewust offline gaan geen aanhoudende trend is en dat Nederlanders juist nog meer online tijd gaan besteden.

Techbedrijven als Apple en Google proberen telefoonverslaving tegen te gaan door functies in hun mobiele besturingssystemen (iOS en Android) in te bouwen. Daarmee kunnen gebruikers bijvoorbeeld instellen hoelang ze apps dagelijks mogen gebruiken voordat de telefoon ze (tijdelijk) vergrendelt.