Facebook-oprichter en -directeur Mark Zuckerberg noemt sensationele en provocerende berichten een van de grootste problemen van sociale media.

"Op grote schaal kunnen de berichten de kwaliteit van het maatschappelijke debat ondermijnen en leiden tot polarisatie", schrijft Zuckerberg donderdag in een uitgebreide verklaring. "In ons geval kan het ook de kwaliteit van onze dienst verlagen."

De Facebook-directeur schrijft dat het bedrijf de verspreiding van berichten en video's die tegen sensatie aanschuren belemmert. De berichten moeten daardoor minder zichtbaar worden. Zo hoopt Facebook gebruikers te ontmoedigen om provocerende berichten te plaatsen.

"Het soort berichten waar we ons het meest op focussen, is clickbait (het gebruik van sensationele titels om gebruikers te verleiden om door te klikken, red.) en misinformatie (het verspreiden van foutieve informatie, maar zonder opzet, red.)", schrijft Zuckerberg.

Facebook ligt met name sinds de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016 onder vuur. Als onderdeel van de Russische inmenging met de Amerikaanse politiek zouden zogenoemde trollen het sociale medium hebben ingezet.

Uit vrijgegeven voorbeelden blijkt dat trolaccounts politieke onderwerpen gebruikten om naar verluidt polarisatie in het maatschappelijke debat aan te wakkeren.

Facebook-bestuur drong aan op 'sneller' onderzoek naar Rusland

De raad van bestuur van Facebook drong bij directeuren Zuckerberg en Sheryl Sandberg aan om "sneller" onderzoek te doen naar Russische inmenging op het sociale medium.

Toch noemt het Facebook-bestuur het "onrechtmatig" om te suggereren dat Zuckerberg en Sandberg van Russische invloed wisten, maar dit onder de pet hielden. Dat blijkt uit een verklaring in handen van CNBC.

Het bestuur komt met de reactie na een publicatie van The New York Times. Na zes maanden onderzoek bracht de krant onder meer naar buiten dat Facebook een pr-bureau inhuurde om critici van het bedrijf in diskrediet te brengen.

"Zoals Mark (Zuckerberg, red.) en Sheryl (Sandberg, red.) duidelijk hebben gemaakt aan het Amerikaanse Congres, heeft het bedrijf Russische inmenging te laat opgemerkt en ondernam het te laat actie", schrijft het bestuur.