Facebook heeft advertenties van de identiteitswebsite Bloom op zijn sociale netwerk geblokkeerd. De oprichter van het bedrijf denkt dat Facebook daarmee reclame van een concurrent probeert te weren.

Dat vertelt Bloom-oprichter Jesse Leimgruber aan CNBC.

Bloom laat gebruikers makkelijk inloggen met één centraal online account, waarvan ook de identiteit geverifieerd kan worden. Hierdoor weten sites zeker dat ze te maken hebben met een echte persoon.

Volgens Facebook verwezen advertenties van het bedrijf naar "misleidende financiële diensten". Maar Bloom biedt geen financiële diensten aan. Gebruikers kunnen wel met een Bloom-account inloggen bij bijvoorbeeld Amerikaanse financiële instellingen.

Leimgruber denkt dat Facebook bang is voor concurrentie. De techgigant biedt namelijk zelf Facebook Login aan. Dit is een vergelijkbare inlogdienst.

Geschorst in actie tegen cryptoreclame

Volgens Facebook zijn de advertenties geschorst in een bredere actie tegen reclames voor misleidende cryptovaluta's. Ook virtuele munten biedt Bloom niet aan, al wordt op de website van het bedrijf wel verwezen naar woorden zoals cryptocurrency.

Volgens Leimgruber toont Bloom al sinds januari op cryptovaluta's gerichte advertenties die na het verbod zijn goedgekeurd. De topman is er daarom van overtuigd dat er iets anders aan de hand is.

Techbedrijven worden er vaker van verdacht concurrenten te weren van eigen platformen. Zo nam Apple bijvoorbeeld een aantal jaren terug maatregelen tegen de Amazon Kindle-app, omdat de e-bookapplicatie zijn boeken niet via de betaaldienst van Apple verkoopt.