Facebook gaat bij de toekomstige Amerikaanse presidentsverkiezingen geen directe ondersteuning meer geven, zoals het bedrijf wel deed in 2016.

Een directeur van Facebook werd in het Amerikaanse Congres ondervraagd over de eerder verleende steun. Een campagnemedewerker van president Donald Trump heeft eerder gezegd dat de presidentskandidaat zonder Facebook nooit zou hebben gewonnen in 2016.

Facebook liet aan het Congres weten beide presidentskandidaten vergelijkbare steun te hebben aangeboden. Het campagneteam van Trump heeft dat aanbod geaccepteerd, het team van Hillary Clinton niet.

In de toekomt zal het bedrijf nog wel technische ondersteuning bieden en voorstellen campagneteams en politieke organisaties te trainen. Maar Facebook zal niet meer zo vaak het hoofdkwartier van campagnemedewerkers bezoeken en zo veel strategische hulp bieden als het bedrijf voor Trump deed in aanloop naar de verkiezingen van 2016.

Grote bedrijven zoals Alphabet, Twitter en Facebook doen dit bij meerdere bedrijven die veel advertenties inkopen. Zo vertelde Facebook aan de campagnemedewerkers van Trump op welke manier berichten het meer gelezen zouden worden.

Dit gaat het bedrijf in het vervolg dus niet meer doen. Campagnemedewerkers kunnen nog wel een basiscursus krijgen om te leren hoe ze Facebook goed kunnen gebruiken.