AMSTERDAM - Eigenaar van LpiWeb, Patrick de Groot, heeft een website geopend waar mensen hun ongenoegen kunnen uiten tegen de Jamba-reclames. De bedoeling is dat de reacties op 1 augustus 2005 aan het moederbedrijf van Jamba , het Amerikaanse Jamster, worden aangeboden.

"Zelf hoor ik er iedereen over klagen. Daarom dacht ik: laat ik maar eens proberen actie te ondernemen. Duizenden mensen trappen in de reclames van Jamba. Komt er een leuk beestje op een scherm, die kan je dan bestellen door te sms'en, maar je zit dan direct vast aan een wekelijks abonnement. En dat moet nu echt ophouden. Want heel veel jongeren hebben hier problemen mee gekregen door te hoge telefoonrekeningen," aldus De Groot.

De initiatiefnemer wil dat Jamba meer duidelijkheid schept in de commercials over de abonnementen.

In diverse consumentenforums, zoals in de forums van TrosRadar en Kassa , komen veel klachten binnen over de ringtoneboer: "De reclames op tv zijn misleidend. Je kunt een ringtone bestellen voor 45 cent. Maar als je dat doet, moet je nog een paar keer terug sms'en en blijkt dat je opeens een abonnement hebt. Dat weet je vaak niet eens, maar merk je een maand later als er opeens weer 4 smsjes binnenkomen." Aldus een reactie op het forum van TrosRadar.

De Jamba-reclames worden vaak uitgezonden op populaire muziekzenders zoals TMF en MTV. De irritatie is het hoogst bij de zogenoemde 'Crazy Frog'. Een kikker met een helm op zijn hoofd die een melodietje zingt. Veel internetters klagen ook over de reclame die wordt getoond op diverse websites. Het geluid is namelijk niet uit te zetten.

Kuikentje

Vorige week meldden enkele weblogs nog dat een zogenoemde Anti Jamba-groep had geëist dat de ringtoneboer moet stoppen met "irritante" commercials. Zo niet, dan zouden ze een kuikentje in de blender gooien. Het bleek echter een reclamestunt van communicatiebureau Q1, in opdracht van een concurrent van Jamba, notones.nl.