BREDA - De internetzoekmachine iLocal uit Assen heeft in haar reclamecampagne inbreuk gemaakt op de portretrechten van actrice Katja Schuurman, dit meldt Zibb vrijdag. Ook heeft iLocal de consument misleid door op onjuiste en ongeoorloofde wijze een vergelijking te maken met de Gouden Gids. Zo luidt de uitspraak van de voorzieningenrechter van de rechtbank in Breda.


De reclame van de Gouden Gids en die van iLocal

Het bedrijf Yellow Bear, waar iLocal een onderdeel van is, moet onmiddellijk stoppen met het gebruik van deze reclame-uitingen. Het bedrijf moet ook binnen zeven dagen een rectificatie plaatsen in De Telegraaf en de Makro-krant en andere media waarin zij onrechtmatig heeft geadverteerd. De dwangsom per nieuwe overtreding bedraagt 10.000 euro.

Aanleiding tot het kort geding was een paginagrote advertentie in De Telegraaf van 17 mei waarin een foto stond van een nep-Katja die reclame maakte voor iLocal. Ook werd gebruik gemaakt van de huisstijl van de Gouden Gids. Katja Schuurman maakt reclame voor de Gouden Gids.