'Aantal tv-aansluitingen in Nederland weer gedaald'

In het tweede kwartaal van 2018 is het aantal Nederlanders met een tv-aansluiting gedaald naar 7,45 miljoen.

Uit onderzoek van Telecompaper blijkt dat het aantal aansluitingen op de Nederlandse televisiemarkt in vergelijking met het voorgaande kwartaal met 0,2 procent gedaald is.

Verwacht wordt dat het aantal tv-aansluitingen in 2018 met 0,6 procent daalt. De daling wordt veroorzaakt door onder meer mensen die tv en films via internet kijken.

Kabeltelevisie is met 55,9 procent nog steeds de grootste televisietechnologie, gevolgd door DSL en glasvezel.

Ziggo is met 52,4 procent marktaandeel de grootste aanbieder van Nederland. Daarna komt KPN met 31,8 procent. M7, Delta/Caiway en T-Mobile/Tele2 hebben elk bijna 5 procent van de markt in handen.

Telecompaper verwacht dat tv-aanbieders in 2018 een omzet van 1,85 miljard euro boeken. Dat is 0,7 procent meer dan vorig jaar. Dat komt door onder meer de prijsverhogingen bij aanbieders. Vanaf 2020 zal de omzet naar verwachting gaan dalen.

Lees meer over:
Tip de redactie