AMSTERDAM - UPC introduceert eind deze zomer mobiele telefonie via betaalkaarten. Het kabelbedrijf wil in Nederland marktaandeel winnen door scherp op prijs te concurreren. Wat de tarieven van de nieuwe prepaid-dienst zullen worden, wilde UPC woensdag nog niet kwijt.

UPC is het eerste kabelbedrijf in Nederland dat in mobiele telefonie stapt. Daarbij zal de onderneming gebruikmaken van het netwerk van telecomaanbieder Orange. De mobieltjes worden verkocht via telecomwinkels en de eigen afzetpunten van UPC.

Winkelketens als HEMA en Albert Heijn bieden al geruime tijd mobiele telefonie aan. Ook zij huren daarvoor netwerkruimte in bij bestaande aanbieders. Analisten verwachten dat er in Nederland nog voldoende ruimte is voor prijsvechters.

UPC zegt met mobiele telefonie te komen om een meer volledig dienstenpakket te leveren aan de consument. De kabelaar verkoopt momenteel al digitale telefonie, internet en televisie. De introductie van mobieltjes zorgt er tevens voor dat de onderneming makkelijker buiten haar traditionele afzetgebieden kan opereren.

Naast UPC wil ook een andere prijsvechter zich deze zomer binnenwerken op de Nederlandse markt. Het Deense telecombedrijf TDC keert de komende maanden terug in Nederland. De voormalige aandeelhouder van Ben, dat inmiddels T-Mobile heet, introduceert dan het easyMobile-concept, waarmee het bedrijf sinds maart succes boekt in Groot-Brittannië. Via het netwerk van Telfort willen de Denen mobiel bellen tegen stuntprijzen verkopen.