AMSTERDAM - Ongeveer 18 procent van de Orange-klanten is van plan de komende 12 maanden over te stappen naar een andere provider. Bij de andere aanbieders van mobile telefonie is dit gemiddeld 6 procent. Dit blijkt uit een onderzoek van onderzoeksbureau Heliview onder 1350 respondenten.

De belangrijkste reden om te switchen blijkt de hoogte van de tarieven (33 procent) te zijn. Ook de kwaliteit van de verbinding veroorzaakt switchgedrag. En daarnaast blijkt de behoefte aan een ander toestel een reden te zijn om meteen een andere provider uit te kiezen. Het switchgedrag is onder KPN–klanten is overigens het laagst.

Reactie

Marjolein Bijsterveld van Orange geeft in een reactie aan dat zij uit eigen onderzoek andere resultaten terugzien. ''Wij constateren een continue groei in ons klantenbestand. Sinds 2004 is ons bestand met 20 procent gegroeid.''

I–mode

Het aantal consumenten dat gebruik maakt van I–mode en Vodafone Live stabiliseert sinds begin 2004. Zo'n 5 procent heeft echter concrete plannen voor gebruik. Ook de bekendheid met UMTS diensten ontwikkeld zich beperkt. Consumenten denken bij UMTS vooral aan beeldtelefonie en mobiel internet.

Het gebruik van de mobiele telefoon neemt nog steeds toe. Binnen 80 procent van de huishoudens wordt gebruik gemaakt van mobiele telefoons en daarvan gebruikt één op de vijf de mobiele telefoon meer dan het vaste toestel.

Abonnementsprijs

Door de hoge kosten van de abonnementsprijs voor vaste telefonie, overweeft een aanzienlijk deel van de Nederlandse (22 procent) de vaste telefoonaansluiting op te zeggen en volledig over te schakelen op mobiele telefonie. Voor de consumenten die meer mobiel bellen dan met de vaste telefoon overweegt zelfs 36 procent de vaste telefoon op te zeggen. Het gebruik van de mobiele telefoons zal daarmee alleen maar verder toenemen en meer dan ooit is er sprake van een absolute vervangingsmarkt.