WhatsApp zet in strijd tegen nepnieuws in India radioreclame in

WhatsApp gaat in India radioreclame inzetten in de strijd tegen nepnieuws. Het bedrijf ligt in India onder vuur omdat het sociale medium gebruikt wordt voor oproepen tot heksenjachten, met moorden als gevolg.

In de radioreclames worden luisteraars opgeroepen om WhatsApp-berichten op hun betrouwbaarheid te controleren voor ze door te sturen, meldt The Times of India.

De reclames worden de komende weken uitgezonden op 46 Hindisprekende zenders van de Indiase publieke omroep All India Radio (AIR). Een woordvoerder zegt tegen The Times of India dat meer Indiase talen volgen.

In de strijd tegen nepnieuws heeft WhatsApp meerdere maatregelen genomen. Zo worden doorgestuurde berichten sinds juli als zodanig bestempeld. India telt ongeveer 200 miljoen WhatsApp-gebruikers, op bijna 1,3 miljard inwoners.

WhatsApp kan de inhoud van berichten niet analyseren, omdat de berichtendienst sterke versleuteling gebruikt die dat onmogelijk maakt. Het bedrijf weigert die versleuteling op verzoek van de Indiase overheid af te zwakken.

Lees meer over:
Tip de redactie