LOS ANGELES - Een film maken van een computerspelletje kan een heikele onderneming zijn. Daar weet Microsoft inmiddels alles van. Het Amerikaanse softwareconcern haalt alles uit de kast om zijn held Master Chief op het witte doek te krijgen, maar vindt vooral weifelende filmstudio's op zijn weg.

Master Chief is de supersoldaat die het universum redt in het Xbox-spel Halo. Van de eerste versie van Halo, die in november 2001 verscheen, werden meer dan vijf miljoen exemplaren verkocht. Van Halo 2 gingen sinds november vorig jaar bijna zeven miljoen exemplaren over de toonbank. De game is daarmee uitgegroeid tot een echte kaskraker, een succes dat Microsoft nu graag wil herhalen in de bioscoopzalen.

Hollywood

The New York Times verhaalde eind vorige week van een spectaculair plan van het concern om Halo te verkopen aan Hollywood. In de lobby van de kantoren van alle grote filmstudio's verscheen een koerier in een pak van de Master Chief met een script en de voorwaarden die Microsoft stelt voor de verfilming ervan. De spectaculaire entree zorgde echter nauwelijks voor enthousiasme. Binnen 24 uur waren al vijf studio's afgehaakt, waaronder bekende namen als DreamWorks en Paramount Pictures.

Vooral de veeleisende houding van Microsoft stuitte vele studiobazen tegen de borst. Zo wilde het concern uit Seattle in ieder geval een beloning van 10 miljoen dollar ontvangen, 15 procent van de eerste opbrengsten in de bioscopen en creatieve controle over de film. En zestig eersteklastickets voor de reis van Microsoft-prominenten naar de première.

Schlemiel

Ook moet de studio die Halo in productie neemt, dit minimaal doen met een budget van 75 miljoen dollar. Daarmee moet worden verzekerd dat Master Chief niet eindigt als een schlemiel op het witte doek, wat ook op de verkoop van de Xbox zou afstralen.

Twee studio's bleven na de eerste schermutselingen over: 20th Century Fox en Universal Pictures. Maar zij zagen het eisenpakket dat de koerier aanbood veel eerder als een raamwerk dan als een ultimatum voor het verkrijgen van de rechten. Het gevolg is dat Microsoft de wereld nog steeds geen akkoord heeft kunnen presenteren en het zeker moet doen met minder geld.

Het liefst ziet Hollywood dat de softwarefabrikant zelf een financieel belang neemt in het filmproject. Microsoft zegt daar door zijn gebrek aan ervaring in de filmwereld huiverig voor te zijn. Andersom hebben de filmstudio's maar weinig op met computerspellen. Van de negentien spelletjes die werden verfilmd, bracht alleen 'Lara Croft: Tomb Raider' meer dan 100 miljoen dollar op.