AMSTERDAM - Eenderde van de huishoudens in Nederland is geïnteresseerd in gecombineerde multimedia-toepassingen zoals bellen èn internetten. Dit blijkt uit de laatste meting van de Heliview ICT Consumer Monitor . De behoeften aan en acceptatie van gebundelde communicatiediensten, zoals internet, telefonie en televisie, zijn uitgebreid onderzocht.

Bijna de helft van alle onderzochte consumenten geeft echter aan onbekend te zijn met de mogelijkheden van de digitale televisie. Opvallend is wel dat de consument vooral denkt aan KPN als aanbieder van digitale televisie, in 22 procent van de gevallen gevolgd door 18 procent die aan UPC denkt. Dit terwijl juist de kabelaars in een vroeg stadium dergelijke diensten hebben ontwikkeld.

De voetbaluitzendingen zoals Versatel deze momenteel in de markt zet, zijn voor circa 4 procent van alle huishoudens aanleiding om televisiediensten bij deze aanbieder te overwegen of aan te schaffen. De bekendheidspositie van Versatel als aanbieder van digitale televisie is beperkt.

KPN, Wanadoo en Scarlet

Op korte termijn zijn consumenten vooral geïnteresseerd in combinatie abonnementen voor internet en telefonie. De behoefte aan digitale televisie binnen deze abonnementen ligt fors lager. Uit hetzelfde onderzoek blijkt ook dat KPN het meest van alle aanbieders wordt gezien als 'triple play'-aanbieder. Ook Scarlet en Wanadoo scoren sterk, de resultaten van recente intensieve campagnes zijn duidelijk te herkennen in het onderzoek.

Dat triple play-aanbiedingen voor veel huishoudens nog te vroeg komen, blijkt uit de redenen waarom men aanbiedingen niet overweegt. Een kwart van de huishoudens die geen interesse heeft, geeft aan nog te weinig bekend te zijn met de mogelijkheden. Bij introductie van dergelijke producten en diensten dienen telecom aanbieders het concept vooral duidelijk en begrijpelijk te communiceren.

Kostenbesparingen

Kostenbesparingen vormen het belangrijkste motief om in te gaan op een triple play-aanbod. Huishoudens geven de voorkeur aan ADSL als infrastructuur voor multi play-diensten ten opzichte van de kabel. De spannende concurrentiestrijd tussen kabel en ADSL die nog altijd woedt in de markt voor breedbandinternet, krijgt door multi play een nieuwe impuls.