Rabobank ontvangt honderden klachten over nieuwe phishingmails

De Rabobank waarschuwt weer voor valse e-mails waarmee criminelen uit naam van de bank persoonlijke gegevens proberen te ontfutselen. De reden dat Rabobank met de waarschuwing naar buiten komt is een "forse verhoging" van het aantal meldingen bij de bank.

De e-mails lijken verzonden door de Rabobank, maar zijn dat niet. Ze zijn volgens de financiële instelling ook nauwelijks van echte te onderscheiden. Als slachtoffers op een link in de mail klikken en persoonsgegevens invullen, worden deze naar de aanvaller doorgestuurd.

De meldingen werden gedaan door slachtoffers en klanten die verdachte zaken opmerkten. Exacte cijfers wist een woordvoerder niet direct te melden. Het gaat volgens haar om zeker honderden klachten, omdat de bank anders niet met een dergelijke waarschuwing naar buiten komt.

De valse e-mails zijn veelal gericht op het annuleren, terugboeken of bevestigen van een incasso-opdracht of moeten de indruk wekken afkomstig te zijn van een organisatie die geld van de rekening mag afschrijven, aldus de bank.

Mensen die een dergelijke mail hebben ontvangen of andere verdachte zaken opmerken, worden verzocht contact met de Rabobank op te nemen.

Lees meer over:
Tip de redactie