Facebook koopt AI-start-up om nepnieuws te bestrijden

Facebook heeft de Britse start-up Bloomsbury AI overgenomen. Het bedrijf ontwikkelt kunstmatige intelligentie, die Facebook zou willen inzetten tegen nepnieuws.

Bloomsbury AI voegt zich bij de Londense tak van het Amerikaanse bedrijf, meldt Facebook-hoofd kunstmatige intelligentie Yann LeCun dinsdag op Facebook.

Hoewel Facebook niet meldt de expertise van Bloomsbury AI te willen inzetten om nepnieuws tegen te gaan, is dat volgens TechCrunch wel de bedoeling van de overname. Medeoprichter Sebastian Riedel van Bloomsbury AI heeft eerder al een bedrijf opgestart dat nepnieuws opspoort.

Volgens Facebook moet de overname zorgen voor een beter begrip van zogenoemde natuurlijke taal. Voor kunstmatige intelligentie is het vaak moeilijk om te interpreteren wat mensen in natuurlijke bewoordingen hebben opgeschreven. Dat maakt ook het opsporen van nepnieuws ingewikkeld.

Nepnieuws

Facebook heeft de afgelopen tijd veel kritiek gekregen op de verspreiding van nepnieuws via sociale media. Critici vrezen dat nepnieuws onder meer invloed op verschillende verkiezingen heeft gehad.

Facebook bestrijdt al sinds maart 2017 actief nepnieuws. Dit doet het bedrijf bijvoorbeeld met meldingen bij berichten. Die meldingen zijn eerder dit jaar verkleind, omdat bleek dat opvallende labels averechts werkten.

Facebook gebruikt een combinatie van menselijke moderators en kunstmatige intelligentie om te zoeken naar onder meer nepnieuws en nepaccounts. Onlangs bleek dat het bedrijf in het eerste kwartaal van dit jaar 583 miljoen nepaccounts heeft verwijderd.

Met de overname van Bloomsbury AI is volgens TechCrunch een bedrag van tussen de 23 en 30 miljoen dollar gemoeid.

Tip de redactie