Beheerder Facebook-pagina ook verantwoordelijk voor privacy gebruikers

Beheerders van fanpagina's op Facebook zijn net zo verantwoordelijk voor de verwerking en bescherming van persoonsgegevens als Facebook zelf, stelt het Hof van Justitie van de Europese Unie dinsdag in een uitspraak.

Volgens het hof kan een beheerder zich niet verschuilen door te zeggen dat hij gebruikmaakt van de diensten van Facebook.

De toezichthouder in het land van de beheerder van de fanpagina mag volgens het hof ingrijpen als de beheerder de EU-regels voor databescherming schendt. Beheerders die deze verantwoordelijkheid niet willen, kunnen volgens het hof kiezen om de zogenoemde Insights-functies van Facebook niet te gebruiken.

Met Insights-functies krijgen paginabeheerders inzicht in het gedrag van hun bezoekers. Die gegevens worden ook op de apparaten van de beheerder opgeslagen. Mede daarom is ook de beheerder verantwoordelijk voor de bescherming en verwerking van die data.

Gedeelde verantwoordelijkheid

Het hof zegt dat buiten kijf staat dat Facebook verantwoordelijk is voor de verwerking van de gegevens. Maar dat neemt volgens de Europese rechters niet weg dat ook een beheerder verplicht is de EU-regels voor de bescherming van persoonsgegevens te volgen.

Facebook ligt al maanden onder vuur wegens het slordig en commercieel omspringen met persoonsgegevens. Met deze uitspraak wordt de verantwoordelijkheid voor de privacy ook deels bij beheerders van Facebook-pagina's gelegd.

Duitse zaak

Het hof deed uitspraak in een zaak die was aangespannen door de Duitse Wirtschaftsakademie Schleswig-Holstein, een privébedrijf dat onderwijsdiensten aanbiedt via onder meer een fanpagina op Facebook.

De Duitse privacywaakhond had het bedrijf in 2011 bevolen de pagina te deactiveren. Zowel het bedrijf als Facebook hadden niet aan de bezoekers gemeld dat Facebook met cookies persoonlijke informatie over hen verzamelde en dat de paginabeheerder deze informatie vervolgens verwerkte.

Het ging onder meer om geanonimiseerde data over de doelgroep van het bedrijf, zoals leeftijd, geslacht, burgerlijke staat en beroep, informatie over online aankopen van de bezoekers en geografische gegevens. Met die informatie kan de beheerder van de fanpagina bijvoorbeeld gerichter zijn diensten aanprijzen.

Lees meer over:
Tip de redactie