AMSTERDAM - De supermarktbranche krijgt vanaf zaterdag te maken met een internetsite die meningen van klanten verzamelt over hun winkel. Supermarktdeskundige Gerard Rutte komt met een virtuele plaats waar winkelbezoekers hun ervaringen kunnen uitwisselen. Supermarkten zien de ontwikkelingen met belangstelling tegemoet. Volgens supermarktkoepel CBL merken ondernemers het snel genoeg als klanten minder tevreden zijn.

Op de site uwsupermarkt.nl kunnen de consumenten een cijfer geven voor verschillende onderdelen van supermarkten. Hiermee geven ze dus hun mening over het beleid van de organisaties achter de winkels.

Verhalen

"Iedereen kent de verhalen over de onvrede over producten die gesaneerd zijn of ondanks reclamecampagnes op televisie niet meer verkrijgbaar zijn", aldus Rutte. Hij stuurt de gegevens over de mening van de klanten wekelijks aan de hoofdkantoren van supermarkten. Hij opereert echter onafhankelijk van de grote supermarktorganisaties. Wel werkt Rutte samen met een groep zelfstandige supermarktondernemers.

Volgens Rutte blijkt uit recent Amerikaans onderzoek dat meer dan de helft van alle mensen af gaat op ervaringen van medebezoekers. Hij denkt dat consumenten zitten te wachten op de mening van de buurtbewoner aan het einde van de straat.

Geen bedreiging

"Mensen komen elkaar ook tegen in de winkels", zei de woordvoerder van het CBL. "De supermarkten in Nederland trekken dagelijks 4,2 miljoen bezoekers. Ik denk dat de mensen onderling ook praten over wat ze van een winkel vinden." De supermarktkoepel ziet de komst van uwsupermarkt.nl dan ook niet als bedreiging.

Marktleider Albert Heijn denkt dat zo'n platform wel goed is. "Als het goed is voor consumenten dan is het ook goed voor ons", aldus een woordvoerster. "Ik hoop alleen dat klanten ook bij ons blijven komen als er opmerkingen zijn. Veel vragen en opmerkingen worden op de winkelvloer gesteld. Daar krijgen wij geen gegevens over."

Laurus (Edah, Super De Boer en Konmar) is voorstander van openheid. "Supermarkten staan erg in de belangstelling. Dat is goed. Wij communiceren met onze klanten via onze klantenservice. Deze site zien wij niet als een bedreiging."