DEN HAAG - De Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (Opta) gaat de prijzen van de vijf grootste Nederlandse kabelaanbieders onderzoeken. De telecomtoezichthouder wil bekijken of het standaardpakket met tv-zenders dat ze aanbieden, in een redelijke verhouding tot de kosten staat. Dat maakte de toezichthouder donderdag bekend.

Het gaat om UPC, Essent, Casema, Multikabel en Delta NV, die bij elkaar 92 procent van de Nederlandse kabelaansluitingen verzorgen. Om te bepalen wat redelijke kosten zijn, komt er een onderzoek bij de kabelmaatschappijen.

De overige kleine kabelbedrijven, die lagere tarieven hanteren dan de grote vijf, krijgen alleen de verplichting om voor de consument inzichtelijk te maken hoe hun abonnementsprijs precies is opgebouwd. De 'verplichtingen' zijn maatregelen die Opta aan kabelmaatschappijen oplegt.

De toezichthouder is tot zijn conclusies gekomen op basis van uitgebreide analyses. De besluiten zijn precies een jaar na de invoering van de nieuwe telecommunicatiewet gepresenteerd. Nu kunnen de partijen reageren. De Opta verwacht dat de besluiten in het najaar in werking treden.

Een woordvoerder van de Vecai, de brancheorganisatie van kabelexploitanten, noemt het besluit van de toezichthouder achterhaald. "De timing is slecht. We staan aan de vooravond van een enorme concurrentie, nu telecombedrijven als Versatel en KPN televisie gaan aanbieden. De dynamiek in de markt lijkt in de kiem te worden gesmoord."

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) is ook bezig met een onderzoek naar kabelbedrijven. "Het verhaal van Opta is daarom een beetje dubbelop. Opta moet vooruitkijken", vindt de woordvoerder van Vecai.

Volgens het jaarverslag van de Opta, dat de toezichthouder donderdag presenteerde, heeft 45 procent van de huishoudens in Nederland een breedbandaansluiting voor internet. Daarmee is Nederland koploper in Europa. De groei van kabelaansluitingen blijft achter bij ADSL-aansluitingen. In die markt wordt de kwaliteit volgens de Opta steeds belangrijker. De afgelopen jaren is er vooral op prijs geconcurreerd. Voor dezelfde prijs als twee jaar geleden wordt nu internet aangeboden dat viermaal sneller is.

De Consumentenbond hoopt dat er snel helderheid komt over de tarieven die kabelbedrijven hanteren. "In vier jaar zijn de prijzen met tientallen euro's gestegen, terwijl consumenten hetzelfde zenderaanbod hebben gehouden. Het motto van de kabelaars 'Haal meer uit de kabel' lijkt daardoor neer te komen op meer opbrengsten voor de kabelbedrijven", zo liet de bond in een reactie weten.

Als Opta na inzage in de boekhouding van Casema, Essent, UPC, Multikabel en Delta vaststelt dat consumenten jaren te veel hebben betaald, vindt de Consumentenbond dat dat "wangedrag" streng moet worden bestraft. Ook moeten consumenten worden gecompenseerd voor het te veel betaalde abonnementsgeld.