AMSTERDAM - Toegang tot het internet op het werk is belangrijker voor werknemers dan een kop koffie. Dit blijkt uit het Web@Work-onderzoek van Websense. 52 procent van de ondervraagden gaf toe dat ze liever hun kop koffie op het werk zouden opgeven dan de toegang tot internet.

Werknemers surfen gemiddeld 12,6 uur per week. Hiervan is 3,4 uur niet aan werk gerelateerd. IT-managers denken daarentegen dat hun medewerkers bijna zes uur (5,9) besteden aan het bezoeken van websites die niet met het werk te maken hebben.

48 procent van de werknemers zegt dat men internet alleen voor werkgerelateerde taken gebruikt, terwijl 40 procent vindt dat internet vooral bedoeld is voor werkgerelateerde taken, maar dat sommige persoonlijke taken, zoals internetbankieren, toch gewoon moeten kunnen. Tien procent van de ondervraagden gebruikt het internet op het werk voor de helft privé en voor de andere helft voor het werk.

Van de werknemers die aangaven Instant Messaging (IM) te gebruiken op het werk, verstuurt of ontvangt 43 procent bijlagen via dit medium. In vergelijking met 2004 is dit een stijging van 6 procent. Van de ondervraagden gebruikte 29 procent IM voor zakelijke doeleinden en navraag bij de IT-managers in dit onderzoek leert dat tweederde van de bedrijven geen beleid op het gebied van het gebruik van IM heeft.