Google gaat herkomst politieke advertenties in VS strenger controleren

Google gaat de herkomst van politieke advertenties op zijn platformen in de Verenigde Staten vanaf 10 juli strenger controleren.

Mensen die op Google advertenties willen inkopen voor kandidaten van landelijke verkiezingen in de VS, moeten zich vanaf volgende maand legitimeren als Amerikaans burger of permanente inwoner van de Verenigde Staten.

Dat betekent dat zij een identiteitsdocument en andere bewijzen moeten aanleveren, schrijft het bedrijf op zijn blog. Daarnaast moeten kopers van advertenties duidelijk maken welke partij achter de boodschap zit.

De nieuwe maatregelen volgen op kritiek op het ontransparante beleid voor politieke advertenties op sociale media na de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016. Online advertenties liggen onder een vergrootglas door vermeende Russische inmening, maar sinds maart ook door omstreden praktijken voor gerichte politieke reclame, onder meer door Cambridge Analytica.

Wetgeving

Juridische vertegenwoordigers van Google, Facebook en Twitter lieten in oktober 2017 aan het Amerikaans Congres weten niet te wachten op wetgeving die transparantie rond politieke reclames verplicht. De drie techgiganten zien meer in zelfregulering.

Google komt in de komende maanden met een transparantierapport waarin gebruikers alle politieke advertenties kunnen doorzoeken. Facebook kondigde in april vergelijkbare maatregelen voor meer transparantie aan.

Het is bij Amerikaanse wet verboden om als buitenlander een substantiële bijdrage te leveren aan een campagne van een verkiesbaar persoon. Dit is een van de redenen waarom het Britse databedrijf Cambridge Analytica onder vuur ligt. Dit bedrijf werkte onder meer voor de verkiezingscampagne van de Republikeinse kandidaten Ted Cruz en Donald Trump.

Tip de redactie