Facebook verkleint meldingen van nepnieuws, nadat bleek dat nepnieuws met de meldingen juist vaker gedeeld werden.

Dat zeiden het hoofd integriteit van de Facebook-nieuwsfeed Michael McNally en Facebook-datawetenschapper Lauren Bose, meldt TechCrunch.

Facebook plaatst sinds vorig jaar rode waarschuwingslabels onder berichten die na controle door derde partijen als nepnieuws zijn aangemerkt. De rode labels werkten echter als een rode lap op mensen die toch al in het nepnieuws geloven.

Berichten met een nepnieuws-melding zouden meer gedeeld worden dan nepnieuws zonder melding. Eerder stelden onderzoekers van de universiteit Yale ook al dat de nepnieuws-meldingen van Facebook maar een beperkt effect hadden.

Daarom gebruikt Facebook nu twee nieuwe tactieken om nepnieuws aan te pakken. Ten eerste krijgt nepnieuws geen opzichtig label meer, maar wordt het juist kleiner weergegeven.

Zo wordt echt nieuws getoond met een grote foto en grotere letters. Nepnieuws wordt voortaan getoond met kleinere letters en een kleine foto, zo'n tien keer kleiner dan bij echt nieuws.

Kunstmatige intelligentie

Ook zet Facebook steeds meer kunstmatige intelligentie in om nepnieuws op te sporen. De kunstmatige intelligentie weet steeds beter waar het naar moet zoeken en kan samen met meldingen van Faceook-gebruikers berichten accurater aanmerken als mogelijk nepnieuws.

Het nieuwe systeem rangschikt het mogelijke nepnieuws dat ter controle naar derden wordt gestuurd. Hoe hoger op de lijst, des te groter de kans dat het om nepnieuws gaat.

Facebook pakt de verspreiding van nepnieuws op meerdere vlakken aan. Accounts met een nep-identiteit worden verwijderd, net als clusters van accounts die allemaal hetzelfde nepnieuws delen.

Kritiek

Samen met het netwerk van factcheckers zegt Facebook de verspreiding van nepnieuws inmiddels met 80 procent te hebben verlaagd.

Facebook heeft sinds de Amerikaanse presidentsverkiezingen eind 2016 veel commentaar gekregen op de wildgroei aan nepnieuws op het netwerk. Critici stellen dat het nepnieuws mogelijk de verkiezingen heeft beïnvloed.

Inmiddels probeert Facebook het nepnieuws aan te pakken. NU.nl is samen met de NieuwsCheckers van de Universiteit Leiden één van de onafhankelijke feitencheckers die vermoed nepnieuws op feitelijke juistheid controleert.