AMSTERDAM - Het weblog platform Web-log is vanaf dinsdag met een gedurfd advertentie-experiment begonnen. Belangrijke woorden (zogenaamde keywords) verwijzen naar websites van verschillende adverteerders. Ilse Media, het moederbedrijf van web-log.nl, denkt dat deze methode nieuwe inkomsten kan genereren.

Keywords die linken naar een website van een adverteerder zijn te herkennen aan de rode kleur. Tevens is de link onderstreept. Wie op de hyperlink klikt zal worden doorverwezen naar een gerelateerde advertentie. Een woord als 'televisie' bijvoorbeeld linkt naar een website over digitaal televisie kijken.

Intelligentie

Volgens Michiel Houben van Ilse Media doen er momenteel drie web-logs mee aan het experiment. Houben weet nog niet of het experiment ook daadwerkelijk ingevoerd gaat worden. "We testen momenteel de intelligentie van het programma. Het programma moet weten welke woorden relevant zijn voor de tekst. Daarbij moet het programma ook weten hoe woorden geinterpreteerd moeten worden. In iedergeval willen we geen links naar adult-sites."

Volgens Houben is web-log flink aan het ontwikkelen en testen. "We proberen momenteel veel dingen uit. We testen wat zowel voor ons als voor hen het beste werkt. Uiteindelijk willen we wel iets maken zodat webloggers geld kunnen verdienen met hun web-log. Maar we zullen ook altijd een reclamevrije omgeving aan blijven bieden."

Omstreden

De methode van web-log is niet nieuw, maar wel zeer omstreden. Uitgevers die tot nu toe de methode inzetten kregen vele woedende reacties van lezers. Tegenstanders vinden dat de ongeschreven regel dat advertenties en content naast elkaar moeten bestaan niet geschonden moet worden. Zij vinden dat er niet gerommeld moet worden met advertenties in eigen content.

Mediakrant is een van de drie web-logs die meedoet aan het experiment. Houben weet nog niet hoe lang het experiment gaat duren.