Inlogdienst banken jaar na introductie miljoen keer gebruikt

Het identificatie- en inlogsysteem iDIN voor banken is sinds de introductie ruim een jaar geleden een miljoen keer gebruikt, zo maakt eigenaar Currence bekend.

De collectieve inlogdienst iDIN van banken kan worden gebruikt om in te loggen bij onder meer webwinkels, de Belastingdienst en verzekeringsmaatschappijen.

Het systeem wordt omschreven als een soort iDEAL voor het verifiëren van persoonsgegevens, omdat banken de identiteit van klanten altijd grondig moeten checken voordat diegene een bankrekening opent.

Currence denkt dat de groei van iDIN de komende tijd zal versnellen, omdat banken de dienst ook in hun apps voor mobiel bankieren gaan ondersteunen.

Mensen die zich met iDIN identificeren zien bij de aanvraag welke gegevens online verstrekt worden aan welke ondernemer. Volgens Currence worden de getoonde gegevens "pas na uitdrukkelijke goedkeuring" doorgegeven aan de aanvrager.

Lees meer over:
Tip de redactie