Logo NU.nlNU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Vrijdag 24 maart 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Alexandr Kogan

Kogan: 'Gelekte Facebook-data waardeloos voor politieke advertenties'

Door NU.nl

24 apr 2018 om 14:46Update: 5 jaar geleden
nujij comment2 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail
De data die onderzoeker Aleksandr Kogan doorspeelde aan het moederbedrijf van Cambridge Analytica, zijn waardeloos voor gerichte politieke advertenties.

Dat zei de onderzoeker dinsdag tijdens een hoorzitting bij het Britse parlement.

Kogan verzamelde met zijn app 'thisisyourdigitallife' voor academische doeleinden gegevens van Facebook-gebruikers. In 2014 ging hij met zijn bedrijf Global Science Research (GSR) in zee met SCL Elections, het moederbedrijf van Cambridge Analytica.

De Facebook-data die het bedrijf vervolgens in handen kreeg, zijn volgens Kogan totaal onbruikbaar voor gerichte politieke advertenties. "Als het einddoel Facebook-reclames was, zijn de data zeer ongeschikt", verklaarde hij.

"In plaats daarvan zou je het Facebook-advertentieplatform kunnen gebruiken om mensen te bereiken." Met dit platform kunnen adverteerders, op basis van door Facebook verzamelde en toegekende eigenschappen, mensen gericht benaderen.

  • Onderzoeker die Facebook-data verkocht was 'zich van geen kwaad bewust'
    Zie ookOnderzoeker die Facebook-data verkocht was 'zich van geen kwaad bewust'

Psychologische profielen

Kogan illustreerde wel een scenario waarbij de data gebruikt zouden kunnen zijn om mensen op basis van psychologische profielen te banderen, maar noemde die manier "enorm omslachtig".

In het voorbeeld stelde hij een scenario voor waarbij een bedrijf alleen extraverte mensen wil benaderen. "Dan zou je onder tienduizend mensen een enquête kunnen houden om te bepalen hoe introvert of extravert ze zijn", zei hij. "Vervolgens verzamel je de e-mailadressen van de tweeduizend meest extraverte mensen. Facebook biedt een optie om die e-mailadressen te uploaden en op basis daarvan een groter publiek te vinden dat op deze mensen lijkt."

Naast dat deze methode volgens Kogan "omslachtig" is, bevatten de data volgens hem ook veel ruis. Daarom is deze methode volgens hem uiteindelijk "tijdsverspilling".

Ontvangers

De gegevens die Kogan met zijn app verzamelde, zijn in totaal met vier partijen gedeeld. Het moederbedrijf van Cambridge Analytica kreeg volgens de onderzoeker een "beperkt" deel van de data in handen.

Daarnaast deelde Kogan de ruwe Facebook-data met Eunoia, het bedrijf van klokkenluider Christopher Wylie. Ook deelde hij anonieme data met de universiteit van Cambridge en de universiteit van Toronto.

  • Facebook-klokkenluider gaat getuigen voor Amerikaans Congres
    Zie ookFacebook-klokkenluider gaat getuigen voor Amerikaans Congres

Of het moederbedrijf van Cambridge Analytica de gegevens in 2014 specifiek voor politieke advertenties wilde verzamelen, is onduidelijk. Volgens Kogan kwam dat onderwerp destijds niet ter sprake.

Eerder

  • 23 apr 2018 om 11:26
    Onderzoeker die Facebook-data verkocht was 'zich van geen kwaad bewust'
    Onderzoeker die Facebook-data verkocht was 'zich van geen kwaad bewust'
  • 24 apr 2018 om 00:26
    Facebook verwijdert meer extremistisch materiaal na oproep EU
    Facebook verwijdert meer extremistisch materiaal na oproep EU
  • 23 apr 2018 om 13:32
    Britse budgetcoach klaagt Facebook aan voor frauduleuze nepadvertenties
    Martin Lewis
Beeld: ANP
nujij comment2 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail

Lees meer over:

FacebookCambridge Analytica


Aanbevolen artikelen


NUjij-reacties

nujij comment2 reacties

Net binnen

  • 07:21
    Eerste staat in VS remt gebruik van TikTok en Instagram door kinderen
  • 07:10
    Stelling: Ik pas mijn gedrag aan sinds ik me bewust ben van klimaatverandering
  • 07:07
    Argentinië luistert WK-feest op met oefenzege en achthonderdste goal Messi
  • 06:38
    VideoWaarom er antivapecampagnes op TikTok zijn: 'Is geen roken light'

Meest gelezen

  • 1
    Volkswagen moet Nederlander 3.000 euro betalen in sjoemeldieselzaak
  • 2
    Trans atleten mogen niet meer meedoen aan internationale vrouwenwedstrijden
  • 3
    Veerdienst van Eemshaven naar Noorwegen stopt na maanden met problemen
  • 4
    Acda en De Munnik na acht jaar weer bij elkaar, bezig met nieuwe muziek
  • 5
    Paleis Monaco ontkent dat prins Albert en prinses Charlene gaan scheiden


Nieuwsvideo's

  • Vogelaars trekken naar Franeker voor zeldzame alpengierzwaluw
    Vogelaars trekken naar Franeker voor zeldzame alpengierzwaluw
  • Vandalen vernielen McDonald's tijdens pensioenprotest in Parijs
    Vandalen vernielen McDonald's tijdens pensioenprotest in Parijs
  • Russen investeren in Oekraïense mijnen: wat betekent dit voor de oorlog?
    Russen investeren in Oekraïense mijnen: wat betekent dit voor de oorlog?
  • Acda en De Munnik kondigen comeback aan op Qmusic
    Acda en De Munnik kondigen comeback aan op Qmusic

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Adverteren
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Cookie instellingen
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Adverteren
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden