De klantendienst van Microsoft heeft in 2017 zo'n 153.000 klachten gehad van mensen die in aanraking kwamen met een vorm van helpdeskfraude.

Dat maakt Microsoft op zijn blog bekend.

Het bedrijf noteerde een stijging van 24 procent aan meldingen in vergelijking met het jaar ervoor. Het gaat over mensen die in aanraking kwamen of slachtoffer werden van helpdeskfraude. 

De 153.000 klachten kwamen uit 183 landen. Volgens Microsoft geeft dat aan dat dit soort fraude en wereldwijd probleem is. Van alle mensen verloor ongeveer 15 procent daadwerkelijk geld op deze manier. Het gaat daarbij om bedragen tussen de 200 en 400 dollar.

In Nederland werd een persoon afgelopen december voor 89.000 euro opgelicht via helpdeskfraude.

Probleem

Dit soort fraudeurs belt bijvoorbeeld vanuit het buitenland om zich voor te doen als medewerkers van grote techbedrijven, zoals Microsoft. Vervolgens proberen ze toegang te krijgen tot de computer van het slachtoffer om geld buit te maken.

Microsoft denkt dat het probleem een stuk groter is dan de 153.000 meldingen die binnenkwamen. Dat komt omdat fraudeurs zich ook voordoen als werknemers bij andere bedrijven dan bij Microsoft. "Helpdeskfraudeurs kiezen naast Windows ook voor gebruikers van macOS, iOS en Android als doelwit."

Samenwerking

Eind maart werd bekend dat de Nederlandse overheid samenwerkt met private partijen om helpdeskfraude tegen te gaan. In 2017 deden in Nederland bijna tweeduizend mensen aangifte bij de politie van helpdeskfraude.