AMSTERDAM - Nederlanders doen het liefst hun aankopen bij internetwinkels van eigen bodem, dit blijkt uit een onderzoek van internetwinkel Kortingswinkel.nl . Deze internetwinkels hebben hun hoofdvestiging en distributiekantoor in Nederland gevestigd.

Het onderzoek heeft plaatsgevonden onder 381 internetconsumenten. Het in twijfel trekken van de betrouwbaarheid van buitenlandse internetwinkels is de meest opvallende reden om niet te winkelen bij een buitenlandse internetwinkel. Daarnaast geven de ondervraagden aan dat het assortiment bij Nederlandse internetwinkels uitgebreid genoeg is.

Een andere reden is dat men langere levertijden vreest. Als laatste wordt een taalbarrière genoemd als reden. Dit probleem doet zich met name voor bij het lezen van gebruiksaanwijzingen en garanties in een andere taal. Bijna 45 procent van de ondervraagde internetconsumenten verwacht in de toekomst vaker een bezoek te brengen aan een buitenlandse internetwinkel.

Wanneer consumenten toch een aankoop doen bij een buitenlandse internetwinkel wordt als belangrijkste reden aangevoerd dat het specifieke product dat men zoekt voordeliger is bij de buitenlandse internetwinkel. Een andere reden is het feit dat het product in het assortiment van een Nederlandse internetwinkel (nog) niet aanwezig is.