AMSTERDAM - De aanval op marktleider Google lijkt geopend. Na het Noorse Alltheweb.com heeft nu Altavista zijn pijlen gericht op Google. Het bedrijf presenteert onder andere een service waardoor de consument een beter overzicht heeft op de zoekresultaten.
Alltheweb.com
Altavista
Google

Ooit was Altavista de meest gebruikte zoekmachine op internet. Een slecht onderhouden database was er mede de oorzaak van dat Altavista voorbij werd gestreefd door de concurrentie. Vanaf deze week beschikt Altavista over een database van 1,1 miljard in plaats van 6 miljoen documenten en daarmee hoopt het bedrijf de plek aan de top te heroveren. Ook het verversen van de database is onderhanden genomen; de belangrijkste websites worden nu viermaal per dag bezocht door Altavista.

Naast een grotere database heeft Altavista ook de presentatie van de zoekresultaten verbeterd. De belangrijkste stap vooruit is de zogenaamde 'Altavista prisma'. De zoekmachine geeft bij een zoekterm automatisch een reeks gerelateerde onderwerpen.

Als je zoekt op '11 september', dan komen onder andere de termen 'Terrorist Attacks' en World Trade Center' naar boven. De zoekmachine zoekt op websites naar verbanden tussen woorden en zinnen. Deze nieuwe technologie is voorlopig alleen te gebruiken in het Engels.