Facebook stopt met een optie waarmee derde partijen gegevens over mensen kunnen gebruiken om gerichte advertenties te tonen.

Dat heeft het sociale medium woensdag aangekondigd. Het bedrijf gaat de optie de komende zes maanden uitfaseren.

Bedrijven en organisaties die op Facebook adverteren, kunnen hun reclame heel gericht toespitsen op een bepaalde groep gebruikers. Met de functie om data van derde partijen te gebruiken, kunnen adverteerders hun boodschap voor een nog specifiekere groep mensen zichtbaar maken.

Deze informatie wordt aangeleverd door bedrijven die gegevens over mensen verzamelen en doorverkopen, bijvoorbeeld over het koopgedrag. De bedrijven die willen adverteren hoeven deze data daardoor niet zelf in handen te hebben.

De functie die Facebook nu uitschakelt, was beschikbaar voor adverteerders die mensen in Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Australië, Japan en Brazilië willen bereiken.

Cambridge Analytica

Het inperken van advertentie-opties volgt na het privacyschandaal met Cambridge Analytica. Dit bedrijf kreeg onbedoeld informatie over 50 miljoen Facebook-gebruikers in handen.

Naar aanleiding van de ophef heeft Facebook-directeur Mark Zuckerberg maatregelen aangekondigd.