Berichten met nepnieuws worden op Twitter zes keer sneller gedeeld en hebben een groter bereik dan berichten die de waarheid spreken.

Dat concludeert het Media Lab van Amerikaanse universiteit MIT na analyse van ruim 4,5 miljoen tweets, verstuurd tussen 2006 en 2017, meldt Science.

Daarmee zijn vooral echte accounts en niet nepaccounts of bots verantwoordelijk voor de verspreiding van nepnieuws. Zulke accounts werden ook onderzocht, maar blijken nepnieuws en echt nieuws in ongeveer gelijke verdeling te verspreiden.

Opvallender nieuws

Volgens de onderzoekers er niet één duidelijke reden te geven waarom mensen nepnieuws sneller delen. "Nepnieuws was wel veel opvallender dan echt nieuws", aldus hoofdonderzoeker Sinan Aral. "En dat is logisch, wanneer je niet door de werkelijkheid beperkt wordt, kun je veel opvallendere informatie bedenken."

De 4,5 miljoen tweets die zijn onderzocht bestaan uit zo'n 126.000 series tweets. Al die series draaiden om één bericht en bestonden uit retweets of verwijzingen die voortkwamen uit één originele tweet.

In totaal werden met die 126.000 series aan tweets 2.400 nieuwsverhalen gedeeld. Al die nieuwsverhalen zijn geverifieerd door tenminste één fact-checkorganisatie en zo waar of onwaar bevonden.

Zes keer sneller

Gemiddeld blijkt: onware berichten worden zes keer sneller verspreid dan berichten die de waarheid spreken. De meeste ware berichten bereiken maar zo'n duizend mensen, terwijl nepnieuws tussen de duizend en tienduizend mensen bereikt.

Over het algemeen is het 70 procent waarschijnlijker dat nepnieuws wordt gedeeld, dan nieuws dat klopt.

Beter aangeven

Een kant en klare oplossing voor het probleem hebben de onderzoekers nog niet. Een goed begin is volgens hoofdonderzoeker Aral een labelsysteem, waarmee de betrouwbaarheid van bronnen wordt aangegeven. "Maar we zitten pas aan het oppervlak wat betreft wetenschappelijk bewijs over nepnieuws, de gevolgen en potentiële oplossingen."

Facebook startte maandag in Nederland een campagne om gebruikers te helpen nepnieuws te herkennen. Eerder zei het bedrijf al dat nepnieuws dat als zodanig wordt gemarkeerd, 80 procent minder wordt gedeeld.