Facebook is dicht bij een licentiedeal met Warner Music Group voor het gebruik van muziek op het sociale medium. De twee bedrijven sluiten vermoedelijk binnen enkele weken een overeenkomst.

Dat schrijft de Financial Times op basis van bronnen bekend met de onderhandelingen.

Zodra de deal daadwerkelijk rond is, heeft Facebook met de drie grote muziekconcerns een overeenkomst gesloten. Naast Warner worden ook Universal en Sony tot de grote drie van de muziekwereld gerekend.

In december 2017 sloot Facebook al een licensiedeal met Universal Music Group, waardoor gebruikers muziek van het muziekconcern op de platformen van het bedrijf mogen delen. In januari kwam het bedrijf voor een soortgelijke deal ook overeen met Sony.

De muziekbedrijven hopen door de licentiedeals met sociale media meer omzet te genereren. Bedrijven uit de muziekindustrie zijn voor onderhandelingen volgens bronnen van de Financial Times ook in verkennende gesprekken met Snapchat.

Vevo

Facebook-concurrent YouTube biedt op zijn platform met Vevo al een aparte videodienst met 250.000 muziekvideo's van 'de grote drie' aan. Universal en Sony zijn deels eigenaar van Vevo, maar het bedrijf biedt ook video's van Warner aan.

Vevo haalde in 2017 een omzet van 650 miljoen dollar, 150 miljoen meer dan in het jaar daarvoor. Het bedrijf gaf eerder aan dat het verwacht vanaf begin 2018 winst te gaan maken.

Volgens een bron van de Financial Times is het aannemelijk dat de Vevo-video's van Universal, Sony en Warner in 2018 ook op Facebook te vinden zijn.