Facebook start in Nederland campagne om nepnieuws te herkennen
Het bedrijf wil zijn Nederlandse gebruikers deze week tien tips meegegeven om echt nieuws van nepnieuws te onderscheiden.
Het sociale medium adviseert gebruikers onder meer sceptisch naar nieuwskoppen te kijken, de betrouwbaarheid van de bron te controleren en de geloofwaardigheid van het bericht te beoordelen.
Facebook en andere sociale media liggen sinds de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016 wereldwijd onder vuur vanwege de rol die de platformen hebben gespeeld in de verspreiding van nepnieuws en desinformatie.
In februari werden voor het eerst dertien Russen aangeklaagd om verdenkingen dat zij sociale media, waaronder Facebook, gebruikt hebben om de Verenigde Staten te ondermijnen.
Aanpak
In maart 2017 startte Facebook ook in Nederland met het aanpakken van nepnieuws. Factcheckers kunnen berichten op het sociale medium voorzien van een label als zij het bericht als onwaar beoordelen.
In september suggereerde een Amerikaans onderzoek dat deze aanpak echter beperkt effect heeft. Volgens Facebook verschijnen nepnieuwsberichten juist 80 procent minder in de tijdlijn van gebruikers.