AMSTERDAM - Meer dan de helft van alle Nederlanders boekt zijn of haar vakantie op termijn via internet. Hoewel de extreme groeicijfers van een paar jaar geleden zijn afgevlakt, blijft de internetreismarkt de komende jaren flink groeien.

"Ik denk zeker dat er nog ruimte is in de markt", zei Ad Schalekamp dinsdag, via TNS NIPO betrokken bij het Continu Vakantie Onderzoek (CVO). "Vorig jaar werd 35 procent van de reizen geboekt via internet, tegen 1 procent in 1999. Ik verwacht dat 50 procent of meer uiteindelijk heel wel mogelijk is."

Reisorganisaties zijn druk bezig met plannen om deze groeimarkt aan te boren. Het gaat dan om bedrijven als D-Reizen , www.ebookers.nl , Kras , www.vliegtarieven.nl en weekendjeweg.nl .

Het nu nog relatief kleine Expedia.nl kondigde dinsdag aan dat het nummer 1 wil worden als het gaat om het boeken van reizen naar het buitenland via internet. A. Closenberg, de baas van de Nederlandse Expedia-vestiging, denkt hiervoor drie jaar nodig te hebben. Het bedrijf lokt onder meer klanten door in de zomer een maand lang reizen te veilen. Iedere dag om 12.30 uur begint de veilingklok te draaien en daalt de prijs van de reisaanbieding. Wie het eerst biedt, koopt de reis. "Dit is geen spel voor hartpatiënten", aldus Closenberg.

Wereldwijd verkocht het moederbedrijf van Expedia in 2004 voor 13,2 miljard dollar aan reizen. Het internetreisbureau begon ooit onder de hoede van het Amerikaanse softwareconcern Microsoft en ging in 1999 zelfstandig verder. "Dit bedrijf heeft een enorme kennis, techniek en geld. Het is een bedrijf dat heel veel kan en ze maken een goede kans op succes", aldus Schalekamp.

Thomas Cook Nederland, een van de grootste reisondernemingen van Nederland, maakt zich nog geen grote zorgen over de plannen van de nu nog relatief kleine concurrent. "Hun ambitieniveau is goed, maar de concurrentie is hevig", weet een woordvoerster van Thomas Cook. "Er zijn meerdere partijen in de markt en niemand zit stil." De reisorganisatie verwacht ook dat er nog rek zit in de internetreismarkt. "De consument heeft steeds meer vertrouwen in internet, dat merken we goed. Met name in de verkoop van pakketreizen via internet is groei mogelijk."