AMSTERDAM - Versatels eerste stappen op het gebied van televisie via internet kunnen bijna niemand zijn ontgaan. De kabel- en telecomonderneming kwam zondagavond kort na het voetbal in Studio Sport met een minutenlange reclamespot. Maandag volgden paginagrote advertenties in kranten om een supersnelle ADSL-verbinding van 20 megabit (Mb) per seconde aan te prijzen in combinatie met live eredivisievoetbal voor 40 euro per maand.

Versatel zet daarmee de aanval in op de toonaangevende aanbieders van snel internet. UPC biedt binnenkort bijvoorbeeld dezelfde snelheid voor 80 euro. De KPN-dochters Planet en XS4ALL en internetaanbieder Wanadoo vragen 80 euro of meer voor een verbinding van maximaal 8 Mb.

Prijzenslag

Analist Philip Scholte van Effectenbank Stroeve verwacht een prijzenslag aan het breedbandfront, al zullen ondernemingen zich ook met extra diensten willen onderscheiden. UPC en KPN kunnen dat bijvoorbeeld doen door ook telefonie in het internetpakket mee te nemen. Bij Versatel laat dat nog even op zich wachten.

Voetbal

Versatel wil het simpel houden door alle aandacht te richten op het voetbal. En dat is ook maar goed ook, meent Tim Poulus van beleggingsbureau IRIS, omdat de consument zich anders mogelijk overdonderd voelt. "Nu hoeven ze alleen maar hun ADSL-abonnement op te zeggen."

Grote markt

Poulus heeft zijn rekensommetjes al gemaakt voor de prijsstelling die Versatel zou moeten voeren om zijn aanbod rendabel te maken. De 40 euro komt in de goede richting, zo verklapt hij. "Ze krijgen nu een voet tussen de deur. De voetballiefhebbers en de hardcore downloaders vertegenwoordigen toch een grote markt. Het is straks nog maar een kleine stap naar de verkoop van bijvoorbeeld telefonie en een televisieaanbod."

Volgens Stroeve-analist Scholte is de verkoop van nieuwe diensten naast voetbal cruciaal. "Voor de consument is 40 euro voor zo'n snelle verbinding plus voetbal buitengewoon aantrekkelijk. Of het voor Versatel financieel haalbaar is, moet allemaal nog blijken. Aan de andere kant: als er een miljoen klanten binnenkomen, is het daar natuurlijk dik feest."

Lange opzegtermijnen

Telecomdeskundige Poulus verwacht dat Versatel dit jaar zijn doelstelling van minstens 100.000 abonnees zal overtreffen. Scholte betwijfelt dit, omdat veel mensen nog een contract hebben met een andere ADSL-aanbieder. Overstappen wordt bemoeilijkt door lange opzegtermijnen.

Huiverig

Bovendien moet de consument overtuigd raken van de technologie. Het gaat tenslotte om het in huis halen van twee ingenieuze kastjes die gebruik maken van internet voor beeld op een gewone tv. De meeste consumenten zijn daar huiverig voor, zo weet Scholte. Versatel bezweert evenwel dat de techniek gaat werken. De onderneming voert nog besprekingen met een partij die de monteurs kan leveren om de kastjes van Samsung aan te sluiten.

Marketingbudget

Versatel heeft voorlopig genoeg geld in kas om de slag aan te gaan. Het totale marketingbudget voor alle activiteiten in Nederland, België en Duitsland beslaat dit jaar 50 miljoen euro tegen 16 miljoen het afgelopen jaar. Het grootste deel zal in Nederland worden besteed. Het voetbal is niet in België en Duitsland te zien.