AMSTERDAM - Met een supersnelle adsl-verbinding van bijna 40 euro per maand hoopt Versatel voor het begin van het nieuwe voetbalseizoen zoveel mogelijk nieuwe abonnees aan te trekken. Het telecombedrijf investeerde 91,5 miljoen euro in de exclusieve live-uitzendingen van het eredivisie-voetbal, dat nu nog is ondergebracht bij Canal+.

De nieuwe Versatel-klanten betalen alleen hun adsl-abonnement. Voor dat geld en eenmalige aansluitkosten van 50 euro kunnen ze alle wedstrijden uit de eredivisie volgen. Het voetbalpakket kost ze vooralsnog niks. De introductieaanbieding is geldig tot 1 juni. Wat het abonnement en pakket daarna gaat kosten, wilde Versatel bij de presentatie van het Live Eredivisie Voetbal niet zeggen. Het abonnement wordt aangegaan voor 1 jaar.

Monteur

Wie een abonnement neemt bij Versatel krijgt een monteur over de vloer. Deze installeert het noodzakelijk multimedia modem en de decoder. Iedereen met een televisie en een analoge telefoonverbinding kan het voetbal via Versatel ontvangen. Wie een computer heeft, profiteert daarnaast van de supersnelle internetverbinding.

Anders dan nu bij Canal+ kan de kijker bij Versatel zelf kiezen welke wedstrijd hij kijkt. Ook achteraf kijken is mogelijk. Zo kan iemand live een wedstrijd van Ajax volgen en daarna ook bijvoorbeeld FC Groningen in zijn geheel bekijken. Het achteraf wedstrijden kijken, kost 1 euro per wedstrijd.

Versatel gaf vorige maand al aan het eerste jaar 100.000 abonnees binnen te willen halen. Als de licentie voor de de live-uitzendingen afloopt in 2008, moeten dat een half miljoen zijn. Maar de belangen voor Versatel zijn groter. De voetballiefhebbers wordt nu alleen gevraagd te veranderen van internetaanbieder, maar de telecomonderneming hoopt dat klanten in de toekomst ook hun huidige de kabel- en telefoonaanbieder inruilen voor Versatel.

Met de 20 Mb adsl-aansluiting is de nieuwe klant alvast klaar voor digitale televisie. Maar directeur Raj Raithatha wil de klant stap voor stap veroveren om te voorkomen dat het de gewone mens te ingewikkeld wordt. Bovendien wil Versatel niet net als de kabelaars twintig kanalen bieden en dan concurreren op de prijs. Als iemand in de toekomst voor zijn hele televisie-aanbod aanklopt bij Versatel moet de kijker meer kunnen dan zappen van het ene naar het andere kanaal. Dan moet het mogelijk zijn om programma's op ieder gewenst moment te kijken.