Diensten van Rabobank waren onbereikbaar door DDoS-aanval

De Rabobank had maandagochtend een storing, veroorzaakt door een DDoS-aanval. Daardoor kunnen mensen niet inloggen op diensten van de bank.

Dat bevestigt de Rabobank maandag. De storing begon omstreeks 10:00 uur 's ochtends. Na 13:00 uur zei de bank dat de "impact van de aanval was gereduceerd", waardoor klanten er niet langer last van hebben. De DDoS-aanval zou nog wel worden uitgevoerd.

Veel klanten hadden door de storing geen toegang tot mobiel bankieren en internetbankieren. Ook iDeal was niet voor iedereen beschikbaar. "Sommige klanten kunnen wel inloggen en anderen niet", aldus een woordvoerder van de bank.

Bij een DDoS-aanval wordt een website bestookt met grote hoeveelheden dataverkeer. De servers raken dan overbelast en de online dienst is moeilijk of helemaal niet te bereiken. Op de website Allestoringen kwamen al duizenden meldingen binnen van de storing bij Rabobank.

Andere banken

Het afgelopen weekend werden ook de banken ABN Amro en ING getroffen door een DDoS-aanval. De banken zeiden doorgaans maatregelen te nemen tegen DDoS-aanvallen, maar dat cybercriminelen er in waren geslaagd die maatregelen te omzeilen.

Rabobank, ABN Amro en ING hebben aangifte gedaan tegen de DDoS-aanvallers.

Lees meer over:
Tip de redactie