
Google laat gebruikers advertenties van bezochte webwinkels uitschakelen
De uitrol van de functionaliteit begint donderdag, meldt de zoekgigant.
Het gaat om zogeheten 'reminder ads', advertenties die via Googles advertentieplatform Google Ads worden ingezet door bijvoorbeeld webwinkels om bezoekers te herinneren aan eerdere zoekopdrachten.
Bezoekers van zo'n website die naar een bepaald product zochten, zien na het uitschakelen van deze herinneringsadvertenties het product niet meer voorbijkomen in Google Ads-advertenties binnen andere sites of apps.
Op die manier wil Google het probleem verhelpen dat internetgebruikers soms advertenties blijven zien van een product dat zij al aangeschaft hebben.
Advertentie-instelllingen
De advertenties kunnen via de advertentie-instellingen van Google per website uitgeschakeld worden. De desbetreffende advertenties worden vervolgens negentig dagen niet meer getoond in websites en apps die zijn aangesloten bij Google Ads.
Google belooft de functionaliteit in een later stadium verder uit te rollen naar zijn eigen platformen, zoals YouTube, Gmail en zijn zoekmachine, zodat de advertenties ook daar tijdelijk niet meer worden getoond.
Ook worden de voorkeuren van gebruikers met betrekking tot het verbergen van bepaalde advertenties voortaan gesynchroniseerd tussen de apparaten waarop zij met hun Google-account zijn ingelogd.