Internetbedrijven halen haatzaaiende berichten sneller offline

De bedrijven Twitter, Facebook, YouTube en Microsoft halen haatzaaiende berichten sneller van hun platforms. Binnen 24 uur wordt gemiddeld 70 procent van de meldingen gewist.

Dat was medio vorig jaar nog geen 60 procent. Dat blijkt uit metingen van organisaties in de Europese lidstaten. In Nederland waren dat het Meldpunt Internet Discriminatie en antiracismestichting Magenta.

De vier techbedrijven gingen anderhalf jaar geleden akkoord met een gedragscode van de Europese Commissie. Daarin beloofden ze minstens de helft van de meldingen met racistische, extremistische of discriminerende inhoud binnen een dag te beoordelen.

Dat gebeurt nu in ruim vier van de vijf gevallen. In mei vorig jaar was dat nog ongeveer de helft.

Bij de bedrijven kwamen in november en december bijna drieduizend meldingen binnen. De helft daarvan kwam binnen bij Facebook. In veel gevallen waren etnische minderheden en moslims het mikpunt. Ruim vijfhonderd zaken werden doorgespeeld aan justitie.

Feedback

De feedback aan gebruikers van wie berichten worden verwijderd is nog voor verbetering vatbaar, zegt EU-commissaris Vera Jourova van Justitie. Gemiddeld één op de drie gebruikers krijgt helemaal geen melding.

Jourova noemt de gedragscode een "waardevol instrument". Ze verwacht van IT-bedrijven dat ze "dezelfde vastberadenheid tonen als ze werken aan andere belangrijke onderwerpen, zoals het gevecht tegen terrorisme en ongunstige gebruiksvoorwaarden voor hun gebruikers".

Instagram and Google+ hebben aangegeven de code ook te ondertekenen.

Lees meer over:
Tip de redactie