Facebook voert grote veranderingen door aan zijn nieuwsoverzicht. Het platform toont vaker berichten die familie en vrienden delen en minder berichten van uitgevers en merken.

Oprichter Mark Zuckerberg maakte het nieuws donderdag bekend op zijn Facebook-pagina.

Facebook wil de nadruk meer leggen op "waardevolle sociale interacties", in plaats van dat mensen enkel door het Nieuwsoverzicht scrollen. Daarvan stellen critici dat het verslavend werkt.

"We willen dat onze producten niet alleen leuk, maar ook goed zijn voor de gebruikers", zegt Zuckerberg. "We moeten de focus van ons systeem verleggen." Volgens het bedrijf is interactie met bekenden betekenisvoller en beter voor de gemoedstoestand van mensen.

De komende maanden moeten gebruikers minder video's en nieuwsartikelen van mediabedrijven zien, en meer berichten van vrienden of berichten waar vrienden op hebben gereageerd.

Waardevol

Zuckerberg verwacht dat mensen door de veranderingen minder tijd op Facebook zullen doorbrengen. Ook paginabeheerders zien het bereik en verkeer mogelijk teruglopen. "Maar ik verwacht dat de tijd die gebruikers op Facebook spenderen een stuk waardevoller wordt."

De beurs reageerde vrijdag slecht op de beslissing van Facebook. De waarde van de aandelen van het sociale medium daalde met 4 procent.