Muziekstreamingsdienst Spotify heeft vorige maand de documenten ter voorbereiding van zijn beursgang ingediend bij de Securities and Exchange Commission, de Amerikaanse beurswaakhond. 

Dat meldt de nieuwswebsite Axios woensdag.

Spotify's grootste motief om naar de beurs te gaan is om bestaande aandelen, die al in handen zijn van geldschieters, aan de beurs te registreren.

Normaal willen bedrijven met een beursgang geld ophalen bij nieuwe investeerders. Spotify kiest echter voor een directe notering, wat ongebruikelijk is op beurs van New York.

Als Spotify een directe notering succesvol weet te volbrengen, kan dat invloed hebben op hoe andere techbedrijven naar de beurs gaan. Door voor deze manier van een beursgang te kiezen, hoeft het bedrijf niet alle toeslagen aan een bank te betalen die gebruikelijk zijn bij een beursgang.

Volgens de nieuwswebsite wijst alles erop dat Spotify in het eerste kwartaal van 2018 beursgenoteerd wil zijn. Berichten over deze stap gaan al terug tot 2014.

Afgelopen zomer maakte Spotify bekend 140 miljoen actieve gebruikers te hebben. Het Zweedse bedrijf heeft ongeveer 50 miljoen betalende klanten. Desondanks is het bedrijf tot nu toe nog niet winstgevend.