AMSTERDAM - Twee jonge ondernemers uit Delft denken de oplossing te hebben gevonden om gratis internet ook echt gratis te kunnen aanbieden. Sander van Schaik en Maurice Massaar zijn met een aantal providers in gesprek over een nieuw geoctroieerd abonnementsconcept, dat is gebaseerd op reclame-inkomsten in plaats van abonnementsopbrengsten.

"Internetverbindingen zijn in de afgelopen jaren sneller en beter geworden. Daar staat tegenover dat de gebruiker hiervoor steeds meer abonnementsgeld is gaan betalen. Een ADSL- of kabelaansluiting zonder datalimiet kost tegenwoordig al snel 30 euro per maand," zo is te lezen in het persbericht.

Afhankelijk van de invulling die providers aan gratis internet gaan geven, krijgt de internetgebruiker een aantal keer per uur een beeldschermvullend reclameblok te zien. Hierbij maakt de technologie het mogelijk om de reclame af te stemmen op het surfgedrag van de gebruiker. De mogelijkheden ten aanzien van de vorm van de reclame zijn groot: van interactieve 'advertenties' tot streaming video commercials.

De bedenkers verwachten dat het niet lang zal duren voordat de eerste provider gratis internet via ADSL of kabel gaat aanbieden.