DEN HAAG - Minister Brinkhorst van Economische Zaken vindt dat de telecombedrijven te weinig doen om misbruik van betaalnummers te voorkomen. Een gedragscode van de bedrijfstak heeft niet gewerkt. Daarom werkt de minister nu aan wetgeving.

Vooral internet zorgt vaak voor oplopende telefoonrekeningen. Computergebruikers hebben vaak niet door dat ze bij het surfen op internet een zogeheten dialer activeren. Pas als ze de rekening van het telefoonbedrijf krijgen, merken ze dat ze zijn doorgeleid naar een duur betaalnummer.

Waarschuwen

Vorig jaar regende het klachten bij KPN over hoge betaalrekeningen, maar ook bij de Opta, die belast is met toezicht op de telecombedrijven. Brinkhorst wil niet alleen dat de bedrijven tijdig de klanten waarschuwen als hun telefoonrekening de pan uit rijst, ze moeten ook telefoonnummers blokkeren bij vermoeden van misbruik.

Brinkhorst zei dinsdag dat hij de in de wet wil regelen dat de telecombedrijven verplicht worden de klanten inzicht te bieden over de tarieven, ook als het gaat om dure buitenlandse nummers.

Beschermd

Bovendien moet de consument beschermd worden door tijdige waarschuwingen of zelfs blokkeringen bij het bellen naar dure nummers. De D66-bewindsman denkt daarbij aan een maximumfactuurbedrag, een maximumgespreksduur of maximale kosten per gesprek.

Ook moeten de bedrijven zich aansluiten bij één geschillencommissie, zodat de gedupeerde klanten weten waar ze terecht kunnen. Bovendien krijgt de klant die een procedure start het recht om de betaling van het omstreden bedrag op te schorten.

Geldkraan

De minister hoopt at het eerste deel van de wetgeving nog dit jaar van kracht wordt en de rest volgend jaar. Voor die tijd wil hij de telefoonbedrijven zo ver krijgen dat ze de geldkraan naar de exploitanten van dubieuze betaalnummers dichtdraaien. Inmiddels werkt de Opta aan een zwarte lijst en wordt er internationaal gewerkt aan signalering en waarschuwing bij misbruik van nummers.