Google gaat ‘irritante’ advertenties in zijn eigen browser Chrome definitief blokkeren. Advertenties die niet voldoen aan de standaarden van de zoekgigant, zijn vanaf 15 februari niet meer zichtbaar.

Dat heeft Google bekendgemaakt op zijn blog. Eerder werd al bekend dat Google het filter standaard wilde activeren.

De zoekgigant maakte de komst van het reclamefilter naar Chrome in juni bekend. Het bedrijf spreekt niet van een adblocker, omdat niet alle reclame wordt geblokkeerd. Het gaat alleen om advertenties op websites die langer dan een maand niet voldoen aan Googles advertentierichtlijnen.

Onder meer het gebruik van video-advertenties die automatisch afspelen, flitsende advertenties en reclame die een groot deel van de pagina bedekt, is tegen deze richtlijnen. Gebruikers ervaren dit soort advertenties doorgaans als vervelend, aldus Google.

Door een eigen advertentiefilter te ontwikkelen, hoopt Google het gebruik van ‘echte’ adblockers te ontmoedigen. Daarmee kunnen gebruikers alle advertenties standaard blokkeren. Google, dat vooral een advertentiebedrijf is, bereikt daardoor automatisch minder mensen.