De Japanse techfirma SoftBank wil aandelen in Uber kopen tegen een bedrag dat het bedrijf zou waarderen op rond de 48 miljard dollar.

Dat is 30 procent lager dan bij de meest recente investeringsronde voor Uber. De waarde van het bedrijf werd toen geschat op ruim 68 miljard dollar.

Anonieme bronnen stellen tegen Reuters en TechCrunch dat het SoftBank-voorstel ook de macht van de voormalige Uber-topman Travis Kalanick zou beperken. Hij blijft in de raad van bestuur, maar dat bestuur zal van elf naar zeventien leden gaan.

De nieuwe Uber-directeur Dara Khosrowshahi zou de SoftBank-investering steunen. Een consortium van SoftBank en enkele andere investeerders wil zeker 14 procent van de Uber-aandelen kopen. Die aandelentransactie staat los van een investering van ongeveer 1 miljard dollar die SoftBank deed tegen de oude waardering van Uber.

Door de verkoop van aandelen zullen de langstdienende medewerkers van Uber een deel van hun opgebouwde papieren waarde kunnen verzilveren. In 2019 wil Uber naar de beurs.

Hackschandaal

Uber heeft een zwaar jaar vol schandalen achter de rug. Voormalig directeur Travis Kalanick moest daarom opstappen, maar details over zijn tijd aan de top druppelen nog altijd naar buiten. Zo bleek vorige week dat Uber onder het leiderschap van Kalanick een enorme hack van gebruikersgegevens had verzwegen.

Twee hackers kregen een betaling van 100.000 dollar om het datalek van 57 miljoen accounts geheim te houden. Toezichthouders in verschillende landen zijn een onderzoek gestart naar het incident en maandag stelden vijf Amerikaanse Senatoren in een brief (pdf) een reeks kritische vragen aan Uber.

Op maandag besloot de stad Chicago bovendien om een rechtszaak tegen Uber te beginnen, meldt ReCode. Volgens de aanklacht beloofde Uber al in 2014 om zijn beveiliging te verbeteren, maar blijkt uit de verzwegen hack dat dat niet is gebeurd. Het bestuur van Chicago eist een schadevergoeding en een boete.

In een reactie op de rechtszaak zegt Uber de vragen van toezichthouders te willen beantwoorden. "We wijden ons toe aan het veranderen van hoe wij zaken doen, door integriteit de kern van elke beslissing te maken en hard te werken om het vertrouwen van consumenten terug te winnen."