'Online oplichtcampagne stal tonnen per dag van adverteerders'

Een oplichtcampagne genaamd Hyphbot hield adverteerders voor de gek, om dagelijks honderdduizenden dollars van reclamebedrijven te stelen.

De campagne werd ontdekt door het Deense reclamebedrijf Adform, schrijft The Wall Street Journal.

De oplichters hadden meer dan 34.000 domeinnnamen geregistreerd en miljoenen website-adressen daarmee vastgelegd. Daarmee deden ze zich voor als prominente mediamerken zoals The Wall Street Journal, Economist, CNN en The Financial Times om advertenties in te kopen bij reclamepartijen.

De advertenties in kwestie werden getoond op websites van de oplichters, waarna computergestuurde bots ze automatisch inlaadden. Het leek hierdoor alsof de reclame door veel mensen werden bekeken, waardoor de adverteerders fors uitbetaalden.

Bij de oplichtcampagne werden vooral videoreclames ingekocht, omdat hier hogere tarieven voor gerekend worden. Op het hoogtepunt van de actie werd er volgens Adform minstens 500.000 dollar per dag opgehaald.

Malware

Voor het botnetwerk maakten de oplichters gebruik van computers van wildvreemden, die waren geïnfecteerd met malware. Ze konden zich hierdoor voordoen als gebruikers van een half miljoen ip-adressen.

Veel van de getroffen reclamebedrijven zeggen inmiddels een nieuw hulpmiddel te hebben geïmplementeerd om adverteerders beter te identificeren.

Lees meer over:
Tip de redactie