Een groep YouTube-vloggers gaat het voortaan melden als ze worden betaald om ergens reclame voor te maken. Ze hebben daarvoor een gedragscode opgesteld.

Met de 'Social Code: YouTube' willen ze duidelijkheid scheppen voor (jonge) kijkers, hun ouders, bedrijven en adverteerders. De vloggers laten voordat hun video begint een tekst zien waarin wordt vermeld dat er sprake is van reclame, of ze melden het tijdens hun filmpje.

Ook in de beschrijving van de video staat dat er sprake is van een betaalde samenwerking. Dezelfde regels hanteren de vloggers als ze een product of dienst gratis of met korting hebben gekregen. Ten slotte melden ze het ook als ze het besproken product zelf hebben betaald.

Onder de vloggers die zich aan de code gaan houden zijn Teske de Schepper (Teske), Dylan Haegens, Djamila (Meisje Djamila), Rutger Vink (Furtjuh) en Christiaan Heinen (Prankster). Met de code, die is opgesteld in samenwerking met het Commissariaat voor de Media, lopen ze vooruit op wetgeving die eraan komt.

De mediawaakhond zegt blij te zijn met deze stap naar transparantie. ''De YouTubers laten door deze vorm van zelfregulering zien dat zij hun verantwoordelijkheid willen nemen naar hun kijkers", zegt CvdM-voorzitter Madeleine de Cock Buning.

Commissariaat

Het Commissariaat voor de Media zei afgelopen jaar sluikreclame in vlogs te willen verbieden. Bij dat initiatief hoopte de toezichthouder ook reclame helemaal te verbieden bij vlogs voor kinderen tot twaalf jaar.

Er kunnen geen boetes voor de onvermelde reclame worden uitgedeeld, omdat de vlogs niet onder de Nederlandse reclamewet vallen. In Brussel wordt wel gewerkt aan nieuwe regels.

Reclame speelt een grote rol voor vloggers. Bijna 90 procent van de populaire Nederlandse YouTube-vlogs bleek onlangs advertenties te bevatten.