Google heeft de Amerikaanse overheid gevraagd om strengere regels voor politieke reclames te overwegen.

Dat meldt Recode donderdag. De regels zouden zelfs zo ver kunnen gaan dat reclames voor verkiezingscampagnes over bepaalde onderwerpen verboden moeten worden als ze door buitenlandse organisaties gekocht worden.

Daarnaast vraagt Google om meer duidelijkheid over hoe het om moet gaan met de Russische nieuwsorganisatie RT. RT verspreidde tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen vorig jaar propaganda op diverse online kanalen.

Onderzoek

Het Amerikaanse Congres onderzoekt op dit moment de invloed van Rusland op sociale media. Het lijkt er op dat het land tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen op sociale media invloed probeerde uit te oefenen.

Daarbij werden onder meer advertenties ingekocht op sites als Facebook, Twitter en Google. In de reclames werd bijvoorbeeld verwezen naar nepnieuws met als doel de verkiezingen te beïnvloeden.

Volgens ingewijden hebben de Russen bij Google minder dan 100.000 dollar gestoken in advertenties tijdens de verkiezingen. Er zijn vooralsnog geen exacte statistieken over het bereik van deze reclames.